måndag 5 januari 2009

My Dog - hela resan

Nu har Studsa och jag äntligen kommit hem, vi landade hemma kring 22-tiden - helt slut! Jag tar hela resan i kronologisk ordning ;)

Fredag
Mia kommer kl. 10 för avfärd, bilen börjar rulla ca 40 min senare för att någon (dvs jag - vem annars?) inte kan hitta sin plånbok... Sedan var det bara motorvägen som hägrade, vi stannade och åt - rastade hundar och köpte proviant lite då och då. Spolarvätskan frös (eller vad det nu är för fel, eftersom att det sedan strulade massor) och stoppen vid bensinmackarna blev obligatoriska för att göra rent... Vi snurrade oss till vandrahemmet och var på plats kring 18-19. Det var det minsta 3-bäddsrum vi någonsin sett, men helt okej för övrigt. Nära en minipark där man kunde rasta vovvarna och parkering precis brevid. För övrigt så är Göteborg fasiken den mest avgiftsbelagda stan vad det gäller parkering - vi var till och med tvunga att slänga i pengar för att få parkera utanför Willys... På fredagskvällen gjorde vi inget annat än åt och sov.

Lördag
Upp med tuppen, rasta hundarna - möblera om i bilen, fixa oss själva och sen åka mot mässan. Herregud vad med runtkörning man fick göra och vi lägger till den mest enkelriktade staden vi vet på listan över hur det är att köra bil i göteborg :P Väl framme parkerade vi i garaget - med hopp om att sprutningen på rutorna skulle börja funka igen (vilket de senare gjorde på kvällen). Som jag skrev i tidigare inlägg så blev Eddie påhoppad av en ganska så manisk Gordon setter precis när vi skulle in på mässan, samma hund flög på en till hund minuter senare - varför håller man inte i sin hund? Studsa var ganska skärrad och jag hade henne därför under armen - varpå en staffe hoppade upp och bet henne i benet så hon skrek - staffens matte klämde ur sig den mest korkade kommentaren: "oj blev hon rädd". Vi lotsade oss vidare till mellisringen där vi slog läger vid en vägg - så bekvämt och väldigt lugnt! Borstning och klippning började och vi hann rasta oss lite innan. Studsa var sitt vanliga galna och glada jag och det gick super i ringen. Hon hade lite svårt för att stå på bordet, vill helst inte bli hållen i ansiktet - så det får vi träna mycket på! Men hon stod fritt själv och gjorde det så bra så! Resultatet blev HP och 4a i KK, matte sprang glatt och hämtade både en buckla och rosett. Köpte den obligatoriska anden (tygand som Täppas fått på varje utst.), en overall (som var ngt stor) och en Les Pooch karda - hoppas den är bra! Sedan var det vila tills det var Eddies tur, dessvärre så föll han inte domaren i smaken denna dag och det sista certet fick vänta på sig. Studsa blev sedan biten av en border terrier när jag släppte ut henne ur buren, innan hon hunnit halvvägs så kom bordern med tänderna före... jag sparkade till och matten såg inte vad som hände förrän då ungefär - som sagt håll koll på era rabiata hundar tack. Jag tog Studs och gick runt Eddies bur för att parkera oss på andra sidan ett tag - border människan stod kvar och hunden hann attackera en hund till innan hon slängde ner sin hund i en sådandär barnvagnsbur och rullade iväg - tack sa vi!

Vi vilade en stund innan vi packade ihop och begav oss hemåt - vilket blev en upplevelse det också... *harkel*. Vi snurrade runt runt i Göteborg länge och väl, hann stanna och rasta hundarna i en skog och 2h senare var vi hemma igen... vägen till mässan tog kanske 10 på ditvägen. Men som sagt vi rastade hundar och handlade mat också *haha*. Middag gjordes och sedan sov vi så glatt allihopa. Studs och Eddie har lekt och bitit i varandra hela helgen och ibland hade man kanske önskat lite mindre aktivitet - men de trivdes iaf ihop och det är ju huvudsaken det! Som sagt natten kom...

Söndag
In med ALLT i bilen, städa ur rummet och åka mot mässan. In på mässan, placerade oss vid ring nr 7 som var mellisringen för dagen - när vi fått upp burar, stolar och trimgrejor så kommer det en gigantisk stege och byter ringnr från 7 till 9... vi beslöt oss för att sitta kvar, vi hamnade vid taxringen istället - jaja det var vid en vägg det också och väldigt lungt. Skönt säger jag bara att vi inte flyttade oss för kring ring 7 var det galet mycket folk och trångt som attans. När jag sen skulle in med Studsa så kom man knappt förbi alla burar, trimbord och folk, studsa tyckte det var ganska jobbigt och började hoppa mer än vanligt - jag trodde att det skulle bli en studsuppvisning i ringen, men väl på plats så skötte hon sig jättebra! Sprang till och med på så jag fick hänga på henne - riktigt härlig känsla att ha och hon är ju ännu bebis, längtar tills drivet sitter gjutet och hon har full päls då jäklar ska vi springa skjortan av de andra! Hon skötte sig bättre på bordet idag och slutade 2a i KK med HP. Fick fin kritik idag också precis som på lördagen! Hämta ytterligen en buckla och rosett för att sen plocka ihop oss och stuva om allt i bilen igen. Nu funkade sprutningen igen, men 10 min senare la den av så vi fick hela vägen hem stanna och göra rent eftersom att man efter några mil inte såg något genom rutan...

Eddie var först ut av våra på söndagen och tyvärr så var domaren snål och trots att han vann öppenklassen så delades inget CK ut. Så ingen champinjon fick vi med oss hem. Tråkigt, men nu vet ju Mia iaf vilka två domare hon inte behöver anmäla till ;)

Bilresan hem gick som sagt smärtfritt, förutom stannandet för att göra rent rutorna, det var ruskigt kallt ute (-20 som kallast) och vi var så tacksamma att vi kunde sitta i en varm bil. Hundarna sov i bak och var nog trötta efter helgens äventyr - tills vi kom hem... Studsa fick spel och rusade runt i pudelfnatt utomhus i 20 min innan jag kunde gå in.

Sammanfattningsvis så har det vart en rolig resa, tack Mia och Eddie för sällskapet, lite bilstrul och vägbeskrivningsproblem, en underbar 6 mån valp har jag iaf som förhoppningsvis kommer växa på sig och bli den vackra dam hon har förutsättningar att bli! Kritikerna kommer upp på hemsidan (http://se-upp.se) senare. Foton kommer också när jag laddat upp dem från kameran!

Nu ska vi åka och hämta hem övriga flocken - äntligen!! Jag saknar både Täppas och smilla enormt och längtar att få hem dem.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar